TEST: Ambície posledného počinu kórejskej automobilky sú veru vysoké. Zopakovať úspech populárneho Ceed nebude jednoduché a strhnúť na seba pozornosť tých, ktorí by si za iných okolností kúpil nejaké talianske alebo francúzske štýlové auto, bude snáď ešte ťažšie. Napriek tomu sa do tohto neľahkého boja Kia Soul pustil. A my sme si chceli overiť, aké má šance.
Novinka kórejskej automobilky Kia je malou revolúciou v automobilovom svete. To hovorím so všetkou vážnosťou, ktorú tie slová so sebou nesú. Povážte: Soul je kórejské auto, ktoré chce osloviť mladých ľudí a byť štýlovým doplnkom ich osobností. Navyše má tendenciu tvoriť vlastnú kategóriu áut. A ešte má tú drzosť, pokúšať sa o úspech, aký sa podaril pred časom Ceed. Je toto vôbec možné?
Stratení v určení
Kia Soul nie je SUV, a to ani malé. Podľa svojich kórejských tvorcov zakladá nový segment Crossover Utility Vehicle, a (nech už je to čokoľvek) je teda CUV. Z toho by sa mohlo zdať, že zapadá aspoň do kategórie crossoverov (akokoľvek sa táto s takzvaným „malým SUV“ do značnej miery prekrýva), ale ani to sa nám nezdá – nie u auta, ktoré sa ani neponúka s pohonom všetkých kolies.
Soul je skrátka celkom bežné malé mestské auto s vyššou konštrukciou a mierne terénnym vzhľadom – avšak to nemá byť urážka! Naopak, Kia Soul sa nám páči a zober čert, že stojí na podvozku Hyundaia i20 (a veľkostne je teda porovnateľný s Fabiou) a napriek tomu sa tvári ako znateľne väčšie terénne auto. Tým rozhodne nie je, ale jeho muskulatúra mu pristane.
Natvrdo a načierno
Zhodli sme sa teda, že svalnatejší vzhľad sa u najnovšieho prírastku do rodiny kórejskej automobilky vydaril. Budú ale veľmi dobré dojmy z vonkajšieho vzhľadu pokračovať aj vo vnútri? Rovno môžeme s ľútosťou konštatovať, že nie tak celkom.
Po usadení do kabíny sa totiž ocitnete v plastovom svete, ktorý sa snaží zaujať dizajnom, ale v očiach kritického vodiča sa mu na rozdiel od karosérie toľko nedarí. Obklopí vás pevné, ale celkom lacno pôsobiace plasty, medzi ktorými nemá zmysel hľadať ani náznak čohokoľvek mäkčeného alebo osadeného dekorom. Vo vyššej výbave aspoň dostanete atraktívny farebné kombinácie, v našej prostrednej menom Comfort sme si hoveli v čiernočiernom interiéri.
Hľadanie miesta
Asymetrický volant nemá stred uprostred, ale inak padne do ruky celkom príjemne. Bohužiaľ je ale nastaviteľný len v dvoch osiach, čo niekomu môže robiť problém sa v nich ideálne usadiť a nájsť si pohodlnú polohu, hoci sú inak celkom príjemné.
Na druhú stranu Soul poteší v tom, čo od neho vzhľadom k mohutnému vzhľadu očakávame – je v ňom dostatok priestoru vpredu aj vzadu a zvezie pohodlne štyri dospelé ľudí, nechýba ani dostatočný počet odkladacích priestorov. Batožinový priestor o objeme 340 litrov neuchvátia, ale veľký nákup sa do neho zmestí.
Úprimné oslavy jazdy
Ak sme pri pohľade do kabíny nehýrila superlatívy, musíme rétoriku zmeniť vo chvíli, keď sa so Soulom rozbehneme. Pod kapotou sme totiž vyskúšali výborný naftový štvorvalec 1.6 CRDi s výkonom 128 koní (94 kW), ktorý je známy aj zo starších modelov kórejskej automobilky.
Naftový štvorvalec vyniká dynamikou, ktorá je zrejmá najmä v meste, lebo jeho efektivita je zjavná už od 1500 otáčok za minútu a najvyšší krútiaci moment 260 Nm je k dispozícii medzi 1900-2750 ot. / Min, čo sú čísla, v ktorých sme sa pohybovali najčastejšie. Obratnosť, s ktorou sa Soul pohybuje je taká, že nás dokonca prekvapil čas zrýchlenie z nuly na stovku: 11,3 sekundy. Pocitovo je Soul rýchlejšia, čo je poznať hlavne u pružného zrýchlenia.
Pochváliť by sme okrem motora mali aj jazdné vlastnosti. K dobru vysokému Soule musíme pripočítať malé náklony karosérie i urputnosť, s ktorou bojuje s nedotáčavosťou. Stabilita vozidla je nezlomná aj pri bláznenie v zákrutách a ak o Soule hovoríme ako o autu do mesta, neznamená to, že by sa zľakol diaľnice – naopak, stabilitu na nej drží statočne. Len je potrebné počítať s vyšším aerodynamickým hlukom, čo vzhľadom k hranatejší siluete nie je až takým prekvapením. S tým súvisí snáď jediná výčitka, ktorú je možné jazde uštedriť, a síce nepresvedčivé odhlučnenie kabíny od hlučnejšieho naftového motora.
Príjemná je naopak manipulácia s ovládacími prvkami, posilňovač volantu je nastavený takmer ideálne a samotný volant odovzdáva vodičovi dostatočné penzum informácií, aby vedel, čo sa deje pod kolesami. Radiaca páka je tiež podarená a aj keď nie je dokonalá, manipulácia s ňou nám nepôsobila závažné ťažkosti.
Berieme naftu
V ponuke sú pre Soul síce len dva motory (tento naftový a druhý benzínový, obaja štvorvalce o takmer rovnakom výkone), ale obaja veľmi dobré a odhadujeme si tvrdiť, že tento tandem uspokojí drvivú väčšinu potenciálnych kupcov. Kia sa navyše vytiahla a ponúka celých päť výbavových verzií, čo je na kórejskú automobilku nebývalé množstvo. Najlacnejšia verzia navyše začína na slušných 300 tisícoch za výbavu Base.
Ak by sme sa rozhodovali, ktorú jednotku zvolíme, zostali by sme s najväčšou pravdepodobnosťou u tohto nafťák. Ani druhá motorizácie nie je krokom vedľa, my ale preferujeme práve naftu nielen preto, že sa lepšie hodí do mesta a má skvelý záťah od nízkych otáčok, a navyše stojí len o 40 tisíc korún viac (vo všetkých výbavách).
Navyše – a o tom v predchádzajúcich glorifikačních pasážach ešte nepadlo ani slovo – ponúka motor 1.6 CRDi veľmi milú spotrebu, ktorá sa počas nášho ne-zrovna-láskavého testovanie pohybovala medzi šiestimi a siedmimi litrami na sto kilometrov. Pri bežnejšie kombinovanej jazde bude situácia ešte lepšia, papierová hodnota hovorí 5,2 l / 100 km, my veríme číslovke okolo šiestich litrov.
Telo bez duše
Kia Soul nás v niekoľkých bodoch príjemne prekvapil. Sympatický je nielen vonkajší vzhľad a cenová politika kórejskej automobilky, ale aj niektoré prvky (najmä bezpečnostné) výbavy, ktoré dostanete už v základe za 14 590 € u KIA Slovakiaauto Bratislava. Patrí medzi ne napríklad šestoro airbagov či ABS s EBD a ESP, ale aj drobnosti, ktoré potešia – napríklad CD / MP3 prehrávač so vstupom pre USB zariadenia.