Jeden muž, jedno G, jedno životné dielo. To je skratka pre dobrodružstvo, ktoré svet ešte nezažil. Keď si Gunther Holtorf a jeho manželka Christine zaumienili precestovať so svojím vozidlom značky Mercedes-Benz 300 GD takmer všetky štáty na zemi, bola Trieda G na trhu práve 10 rokov.
Začiatkom októbra, približne 26 rokov, takmer 900 000 kilometrov a 215 precestovaných krajín neskôr, šoféroval Gunther Holtorf svoj model G láskavo pokrstený ako „Otto“ naspäť do švábskeho rodného kraja. Maratónsky automobil dostal miesto v múzeu Mercedes-Benz v Stuttgarte-Untertürkheim, kde je od 21. októbra predstavený návštevníkom v sektore klasikov.
Ako svetový rekordér bude „Otto“ zvečnený aj v Guinessovej knihe svetových rekordov. Vjazd do cieľa jedinečnej svetovej cesty sa uskutoční presne k 35. narodeninám Triedy G, preto sa v rovnakom čase predstavia aj mimoriadne exkluzívne špeciálne modely G 350 BlueTEC Edition 35 a G 500 Edition 35.
Na oficiálnom preberaní vozidla do múzea Mercedes-Benz bol Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva koncernu Daimler AG a riaditeľ divízie Mercedes-Benz Cars, rovnako nadšený vodičom, ako aj vozidlom.
„To, že Trieda G bude aj v budúcnosti, to sľubujem. To, že aj v budúcnosti budú charakterové typy ako pán Holtorf, to dúfam!“
Pre 77-ročného Gunthera Holtorfa je jeho model Mercedes-Benz 300 GD, ktorý jeho manželka Christine láskavo premenovala na „Otto“, skutočné expedičné vozidlo pre takúto (bláznivú) cestu
„Pri kúpe vozidla v roku 1988 som prísľub značke Mercedes-Benz „Kde je G, tam je aj cesta“ vnímal ešte trochu skepticky. Napokon, už predtým som videl niečo zo sveta a mal približnú predstavu o tom, čo musí vozidlo zdolať počas takejto svetovej expedície!“.
Túto počiatočnú skepsu však v priebehu rokov nahradila hlboká dôvera v „Ottove“ schopnosti. Predovšetkým v nepríjemných situáciách sa prehlbovala symbióza medzi Holtorfom a Triedou G.
Zem – Mesiac – Zem plus 80 000 km pri vyhrotených podmienkach
Dobrých 250 000 z takmer 900 000 kilometrov absolvoval model 300 GD, podľa svojho naturelu, mimo spevnených ciest. Na štrkových alebo vlnitých cestách, v bahne, na cestách plných výmoľov alebo skalnatých horolezeckých pasážach vo veľhorách – pre podvozok a šasi zodpovedá toto zaťaženie približne 2,5 miliónom kilometrov v bežných stredoeurópskych podmienkach.
K topografickým zlomom sa pridali najrozmanitejšie meteorologické nároky, ktoré absolvoval „Otto“ vo všetkých klimatických pásmach sveta – od ukrutnej páľavy púšte cez pariace sa oblasti džungle až po arktické podnebie s treskúcou zimou. Akoby tieto nároky na 300 GD neboli ešte dosť vysoké, musel „Otto“ v skutočnosti nepretržite bojovať s preťažením.
Vrátane výbavy potrebnej na expedíciu a potravín, s rezervnými kanistrami, prevádzkovými prostriedkami, náradím, horskou výbavou, náhradnými dielmi a rezervnými kolesami získal expedičný automobil plných 3,3 tony na váhe, dobrých 500 kilogramov viac ako prípustná celková hmotnosť. Len na streche malo terénne vozidlo naložených 400 kilogramov.
Ani to, podľa Holtorfa, nevyviedlo svetový rekordérsky automobil z rovnováhy:
„G bol vlastne stále preťažený, preto sme namontovali zosilnené pružiny a tlmiče určené pre ťažké cesty. Inak „Otto“ dodnes zodpovedá sériovému stavu. Kompletný hnací mechanizmus s motorom, prevodovkou a nápravami je ešte originálny. Ani rám, ani karoséria nevykazovali žiadne znaky únavy materiálu.“
Keď sa cesta stane cieľom
Až po vjazd do cieľa v Stuttgarte to bolo 215 národov, ktoré Gunther a jeho medzičasom zosnulá manželka pani Christine Holtorf s „Ottom“ precestovali. „Treba poznamenať – precestovali!“, zdôrazňuje bývalý pilot a letecký manažér.
„Krátke zastavenie a ako dôkaz pečiatka v cestovnom pase a symbolická fotografia s vozidlom na konkrétnom hraničnom priechode – to nám nikdy nestačilo! Krajina sa v našich očiach považuje za precestovanú až vtedy, keď sa vnoríme do príslušnej hemisféry, vstúpime do živého kontaktu s domácimi obyvateľmi a spoznáme najrozličnejšie odtienky.“
Ak bol nejaký národ spracovaný v tomto zmysle, osobnú mapu sveta „ROUND-THE-WORLD-RECORD-TOUR 1989 – 2014“ doplnila ďalšia červená línia. Táto teraz už finálna mapa sveta je kompletne obtiahnutá červenými líniami a Guntherovi Holtorfovi počas jeho plánovania trasy otvorila niektoré dvere a umožnila cesty, ktoré sa dovtedy považovali za neuskutočniteľné.
Napríklad cez celkom rozdelené štáty ako Severná Kórea a Mjanmarsko alebo veľká okružná cesta okolo Číny vyše 25 000 kilometrov ako samostatný šofér. „Pionierske cesty“ – takto nazýva Gunther Holtorf tieto cesty, pri ktorých smelo konkrétnu krajinu po prvýkrát precestovalo zahraničné vozidlo so zahraničným vodičom.
Predtým, ako „Otto“ získa svoje konečné miesto v múzeu Mercedes-Benz, bude koncom februára 2015 ešte raz vyslaný na dvojročnú cestu – cez centrá Mercedes-Benz a filiálky v Nemecku a Európe. „Otto“ cestuje v sprievode putovnej výstavy organizovanej špeciálne pre toto vozidlo a rozpráva o jeho zaujímavých zastaveniach a pôsobivých zážitkoch. Štart turné sa predpokladá v Mníchove vo februári 2015.