V rámci spotrebných moderných technológií stopercentne platí téza, že človek sa rád inšpiruje výsledkami svetových odborných ankiet. Len čo ich vyhlásia v médiách, mnohí bežia ozlomkrky do predajní a dožadujú sa víťazov jednotlivých kategórií v mylnom predpoklade, že ich musia vlastniť za každú cenu. A je jedno, že to, čo si slávne donesú domov, využijú iba na pár percent.
Ako je to ale v oblasti dopravy, konkrétne v oblasti osobných automobilov? Tu platí v zásade niečo celkom iné. Pokiaľ totiž vlajkovú loď nejakého výrobcu mobilných telefónov môže vlastniť pri troške niekoľkomesačného uskromnenia sa v podstate každý, tak víťaza automobilovej ankety si môže väčšinou zadovážiť podstatne menej ľudí. Práve pre tých máme nasledujúce informácie z automobilových ankiet, podľa ktorých sa môžu rozhodnúť.
U nás to vyhrala na celej čiare Kia Stinger
Medzi tie azda najserióznejšie patria tie, v ktorých o konečnom poradí rozhodujú skúsení automobiloví novinári. Práve im prejde cez ruky za hodnotiaci rok veľké kvantum áut od mnohých výrobcov, v rôznych motorových modifikáciách a výbavách. Isteže, dala by sa im vyčítať istá predpojatosť voči určitým značkám, tomu by sa však v konečnom dôsledku nevyhol nikto z nás, takže nezostáva nič iné ako veriť v akú takú nestrannosť.
Neodbáčajme ale od témy a prejdime rovno k veci. Povedzme si, ako to dopadlo u nás na Slovensku za obdobie od 1. januára 2017 do 31. decembra 2017. Nominácie sa zúčastnilo 38 vozidiel a z tých novinárska porota vybrala deväť do užšieho finále. Víťazom sa nakoniec stala Kia Stinger pred Opelom Insignia a Suzuki Ignis. Kia získala až 95 bodov s jasným osemnásť bodovým náskokom pred Insigniou. Pre Kiu je to už tretie prvenstvo za osemnásť rokov, počas existencie ankety Slovenské auto roka.
Čím oslovila Kia hlasujúcich novinárov?
Predovšetkým športovým agresívnym dizajnom, nízkym posedom, kultivovanou a silnou motorizáciou a slušnou výbavou. Vôbec, Kia ako taká sa začína doťahovať na doterajšie prémiové značky, predovšetkým tie nemecké. Zrejme to podnietilo novinárov udeliť Stingeru toľko bodov, koľko mu udelili. Jedna ale taká zvláštnosť. Predajnosť Stingeru je stále viac než chudobná, či už u nás alebo u našich západných susedov v Čechách, takže za popularitu body určite nezískal. Nečudo, Stinger sa s určitosťou nestane všeľudovým vozidlom. Jednak pre stále akúsi averziu kvôli kórejskému rodnému listu a tak isto aj pre jeho cenu, ktorá odradí aj tých najzarytejších srdciarov tejto značky.
V Európe sa zadarilo švédskej automobilke
A ako dopadlo hlasovanie o európske auto v Ženeve? Prvenstvo si odnieslo švédske Volvo s modelom XC40 pred Seatom Ibiza a BMW 5. Bolo to teda tiež prekvapenie, pretože novinári v minulosti oceňovali značky, ktoré mali bližšie k bežným spotrebiteľom. Nikto totiž neocení automobil tam, kde sa automaticky očakáva kvalita. No ale vidíte, stalo sa. Ide vôbec o prvé víťazstvo Volva v takejto ankete, čo môže napovedať, že sa chce priblížiť stredoeurópskemu zákazníkovi a nie len patriotom v krajine sobov a snežných líšok.
Skúsme teraz pouvažovať prečo si tento crossover získal hlasy novinárov. No už tým, že je akýmsi univerzálom. Zvládne ľahší terén, náročnosť mestských aglomerácií s obrubníkmi a výtlkmi a rovnako si hravo poradí aj s bežným diaľničným presunom.Aj dizajnovo musel potešiť, čo Volvo tradične zvláda. Vo vnútri je dostatok miesta, obstojný objem kufra, všade kvalitný mäkčený materiál a kvantum odkladacích priestorov. Motorizácia je taktiež nadpriemerná.
Vo svete to vyhralo zase švédske Volvo
Do tretice dlhujeme čitateľom informáciu o víťazovi ankety WCOTY v preklade Svetové auto roka 2018, ktorej vyhlásenie sa konalo na jar v New Yorku. Či sa vám to pozdáva, alebo nie, porota sa na prvenstve zhodla pri Volve XC60. Novinárov si získalo opäť svojou univerzálnosťou, bezpečnosťou a motorizáciou. Na druhom mieste skončil Range Rover Velar a na tom treťom Mazda s modelom CX-5. Všimli ste si? Prvé až tretie miesto crossover.
V tejto celosvetovej ankete sa rozdávali ceny aj v iných kategóriách. Tak napríklad za svetové luxusné auto v roku 2018 bolo určené Audi A8 pred Porsche Cayenne a Porsche Panamera. Medzi šporťákmi dominoval BMW rady 5 pred japonským Lexusom LC 500 a Hondou Civic Type-R. Do mesta by si novinárska porota jasne vybrala Volkwagen Polo a v druhom a treťom poradí Ford Fiesta, resp. Suzuki Swift. V oblasti dizajnu najviac potešil oko hodnotiacich Range Rover Velar. Nečudo, niečo podobne očarujúce sme videli pri niekoľko rokov staršom modeli Range Rover Evoque. No a, že to s ekológiou myslia vo svete vážne dokazuje aj kategória o eko auto roka 2018. Vyhral ju Nissan Leaf pred BMW 530 iPerformance a Chryslerom Pacifica Hybrid.
Tak čo poviete? Paráda, však? Áno a pekne drahá paráda, no ale ak vám srdce zatúži za niektorým zo spomínaným modelov, máte pocit, že niečo z toho musí stáť vo vašej garáži a samozrejme máte na to, nech sa páči. Treba ísť s dobou. Najnovší telefón sa bude dobre vynímať v handsfree zariadení napravo od volantu. Len nezabudnite, kvalitné, pekné a drahé auto láka zlodejov, preto radšej nezabudnite na poistenie auta proti krádeži. Vždy je lepšie investovať niekoľko eur naviac, než prísť pri krádeži o celú investíciu do nového automobilu.