Stavebné stroje musia zvládať rôzny terén od mäkkej hliny cez štrk až po spevnené cesty. K tomu im môžu pomáhať buď gumové pásy, alebo pneumatiky. Obe z týchto možností majú svoje silné aj slabé stránky.
Gumové pásy poskytujú istotu aj v ťažkom teréne
Gumové pásy poskytujú výbornú trakciu na blate, štrku, či svahovitom teréne a vďaka nižšiemu tlaku na podložie sa stroj nimi osadený menej zabára a nepoškodzuje tak povrch. Sú preto vhodné napr. pre minibagre, nakladače, či menšie rýpadlá pracujúce na mäkkom podklade.
Nevýhodou gumových pásov je vyššia obstarávacia cena a citlivosť na poškodenie ostrými predmetmi. Ich výmena a oprava je náročnejšia v porovnaní s pneumatikami a pri častej jazde po asfalte alebo betóne sa opotrebujú rýchlejšie.
Pneumatiky sú najmä o flexibilite a rýchlosti
Pneumatiky na stavebné stroje sú ideálne pre tie stroje, ktoré sa pohybujú medzi stavbami – umožňujú totiž rýchlejšiu jazdu. Stroj je vďaka nim ľahší, ľahšie sa s ním manipuluje a jeho servis je jednoduchší a lacnejší. A pri správnom výbere dezénu ponúkajú celkom dobrú trakciu.
Avšak na mäkkom alebo klzkom povrchu majú pneumatiky v porovnaní s pásmi horšiu priľnavosť, čo okrem iného znamená vyššie riziko prešmykovania. A pri práci v bahnitom, či kamenistom prostredí sa opotrebujú rýchlejšie.
Ktoré riešenie je tým pádom lepšie?
Pásy alebo pneumatiky? To závisí od typu práce. Gumové pásy sa oplatia tam, kde prevláda ťažký alebo mäkký terén, prípadne kde treba minimalizovať poškodenie podložia.
Pneumatiky sú zas ideálne pre stroje, ktoré sa presúvajú na väčšie vzdialenosti a pracujú na spevnených plochách. Rozhodnutie by teda nemalo vychádzať len z ceny, ale v prvom rade z prostredia prevádzky stavebného stroja.
Zdroj obrázka:
- Autor: EyeEm / freepik.com


26 okt 2025
Posted by onlinemoto.sk





