Pod pojmom geometria zavesenia kolies rozumieme súbor uhlov nastavujúcich kolesá a ich záves voči vozovke. Geometriou stanovujeme vlastnosti vozidla v priamom smere, stabilitu v zákrutách, opotrebenie pneumatík a v neposlednom rade tiež valivý odpor, teda spotrebu paliva.
V nasledujúcich riadkoch si povieme niečo o zbiehavosti a odklone kolies, ktoré môžu byť dôvodom, prečo bolo nutné volať odťahovú službu pre vaše pokazené auto.
Čo je to zbiehavosť kolies?
Meria sa vo výške osi kolies, od okraja ráfika k druhému okraju.
Zbiehavosť ovplyvňuje tri hlavné parametre podvozku:
- smerovú stabilitu
- ovládanie vozidla
- opotrebenie pneumatík
Ak by ste podcenili dôležitú geometriu kolies, mohlo by vás to vyjsť veľmi draho, preto si ju nechajte radšej prekontrolovať, a to minimálne raz za rok.
Ideálna je nulová
Pre straty výkonu a opotrebovanie pneumatík pri jazde vpred by mali mať kolesá nulovú zbiehavosť. Nadmerná zbiehavosť, alebo rozbiehavosť spôsobuje opotrebovanie krajov pneumatík, pretože sa odvaľujú mierne stranou.
Na druhú stranu rozbiehavosť, čiže záporná zbiehavosť spôsobuje jazdnú nestabilitu, čo znamená, že pri prejazde nerovnosťami sa bude vozidlo snažiť zatočiť.
Zrejme by bolo únavné jazdiť s autom, ktoré každá nerovnosť na ceste núti reagovať, a rovnako tak v extrémnom prípade nie je dobré, ak vozidlo nechce zatočiť vôbec. Preto je nastavenie zbiehavosti (kontrola geometrie kolies) najlepším kompromisom.
Odklon kolies
Odklon je uhol kolesa vo vertikálnom smere, ak stojíme pred alebo za vozidlom. Pokiaľ sa horná časť kolesa nakláňa k podvozku jedná sa o negatívny odklon, ak sa odkláňa, hovoríme o pozitívnom odklone. Meria sa v stupňoch a minútach.
Ani jedna z týchto vecí by nemala byť zanedbaná, pretože nikdy neviete, v ktorý moment vás pokazené auto nemusí odviesť tam, kam by ste práve súrne potrebovali vyraziť.