„Nákladné auto budúcnosti je mercedes a jazdí autonómne.“
Toto krátke a výstižné vyhlásenie si zvolil Dr. Wolfgang Bernhard, člen predstavenstva Daimler AG pre nákladné automobily a autobusy, pre Mercedes-Benz Future Truck 2025, ktorý bol predstavený svetovej verejnosti.
Prvé samostatne jazdiace nákladné vozidlo
Truck je vybavený vysokointeligentným asistenčným systémom Highway Pilot a dokáže pomocou neho jazdiť po diaľnici úplne samočinne (autonómne), rýchlosťou až 85 km/h. Divízia Daimler Trucks svoje vyhlásenie potvrdila na čiastkovom úseku diaľnice A14 v blízkosti Magdeburgu a predviedla Future Truck v nasadení v úplne realistických jazdných situáciách.
„Future Truck 2025 je našou odpoveďou na veľké výzvy a šance, ktoré so sebou prináša nákladná cestná preprava v budúcnosti,“ povedal Wolfgang Bernhard.
Komplexné výhody autonómne jazdiaceho nákladného automobilu sú na dlani: Future Truck predstavuje viac efektívnosti, bezpečnosti a prepojenia – a teda udržateľnejšiu prepravu, z ktorej profitujú v rovnakej miere hospodárstvo, spoločnosť a spotrebitelia.
Jadrom systému je prepojenie nákladného automobilu s celým okolitým svetom: od vodiča a špeditéra až po infraštruktúru a ostatných účastníkov dopravy.
„Nákladným automobilom Future Truck 2025 divízia Daimler Trucks nanovo potvrdzuje svoju rolu predjazdca v oblasti inovačných technológií a predstavuje novú éru v nákladnej automobilovej doprave. Na tomto trhu budúcnosti s atraktívnym potenciálom obratov a výnosov chceme byť číslom jeden,“
pokračuje Bernhard.
Okrem pôsobivej technologickej demonštrácie za prítomnosti niekoľko sto zástupcov médií, politiky, hospodárstva a kapitálového trhu usporiadala spoločnosť Daimler AG kongres na tému budúcnosti nákladnej prepravy za prítomnosti uznávaných expertov.
Cieľom podujatia je iniciovať trvalú diskusiu o rámcových podmienkach prepravy budúcnosti za účasti všetkých skupín dotknutých touto podnikateľskou činnosťou. Autonómne jazdiace nákladné automobily v nej budú hrať centrálnu úlohu.
„Ak budú pre autonómnu jazdu bez meškania vytvorené legislatívne rámcové podmienky, je uvedenie systému ‚Highway Pilot‘ v polovici budúceho desaťročia reálne,“
povedal Wolfgang Bernhard.
„Daimler Trucks preto poháňa dialóg s politikmi, správnymi orgánmi a všetkými ostatnými zúčastnenými osobami. Vidíme tu veľmi dobré šance, pretože v prípade autonómnej jazdy sú hospodárske a technologické ambície sprevádzané úžitkom pre spoločnosť a životné prostredie.“
Výzvy prepravy budúcnosti
Vo svojej štúdii World Transport Reports vychádzajú experti z ProgTrans zo zvýšenia nákladnej prepravy v EÚ približne o 20 percent v rokoch 2008 až 2025. Rozloženie na jednotlivé dopravné prostriedky sa pritom zásadne nezmení.
Aj v budúcnosti budú takmer tri štvrtiny všetkého tovaru v EÚ prepravované po ceste. Spolkové ministerstvo pre dopravu a digitálnu infraštruktúru predpovedá pre Nemecko zvýšenie nákladnej prepravy zo súčasných 3,7 na takmer 5,5 miliardy ton v roku 2050. Ak sa pritom znížia náklady, vzniknú impulzy hospodárskeho rastu.
V podmienkach zvyšovania tlaku hospodárskej súťaže a tlaku nákladov na podnikateľov v nákladnej doprave to platí o to viac. Rastúce ceny paliva, diaľničné poplatky a prísnejšie predpisy na ochranu životného prostredia zdražujú kúpu a prevádzku nákladného automobilu. Dobre vyškolení vodiči sa zároveň stále viac stávajú nedostatkovým tovarom.
Riešenie v diaľkovej preprave: autonómne jazdiace nákladné auto
Future Truck 2025 ponúka riešenia a stavia pritom na komplexnom technologickom know-how spoločnosti Daimler.
Už teraz je značka Mercedes-Benz predjazdcom v oblasti asistenčných systémov pre nákladné automobily v celom odvetví: tempomat s reguláciou odstupu, automatický asistent brzdenia, asistent riadenia stability alebo asistent udržiavania v jazdnom pruhu sú inštalované v státisícoch.
Nový predvídavý tempomat Predictive Powertrain Control spája informácie o topografii a priebehu trasy s hnacím ústrojenstvom a zabezpečuje tak palivovo úsporný spôsob jazdy nákladného automobilu.
V nadchádzajúcich rokoch budú nákladné automobily vybavené ďalšími a ešte vylepšenejšími asistenčnými systémami. Navzájom komunikujúc umožnia vozidlu jazdiť v budúcnosti najmä po diaľniciach a cestách vyššej triedy bez zásahu vodiča. Tento vysokointeligentný asistenčný systém Highway Pilot možno porovnať s autopilotom – a tým v súčasnosti s azda najvyvinutejšou formou autonómnej mobility.
Optimalizované fázy zrýchlenia a brzdenia podporujú plynulý tok dopravy a znižujú spotrebu a emisie modelu Future Truck 2025. Súčasne možno presne kalkulovať časy prepravy.
Navzájom komunikujúcim nákladným autám okrem toho stačí nižší vzájomný bezpečnostný odstup, čím zaberajú na ceste menšiu celkovú plochu. Riziko vzniku kolóny je nižšie, rovnako ako náklady v dôsledku jazdy v kolóne.
Nižšie riziko nehody by mohlo vyústiť do nižšieho poistného, v dôsledku minimalizácie ľudských chýb zapríčiňujúcich nehody.
Autonómna jazda: šanca na budúci profil profesie vodiča
Systém Highway Pilot napokon výrazne zvýši hodnotu profilu profesie vodiča nákladného automobilu. Odbremení vodiča nielen od monotónnych činností a vodič tak získa čas na úlohy, ktoré boli doposiaľ vyhradené pre pracovníkov dispozície.
Možnosti rastu od čisto vedenia vozidla až po riadenie prepravy sa tak stanú reálne. Profesia vodiča nákladného automobilu bude atraktívnejšia – systém autonómnej jazdy je preto aj odpoveďou na nedostatok vodičov.
Vo Future Truck 2025 sú okrem množstva nových komponentov použité aj dielce osvedčené v praxi – napríklad z oblasti osobných automobilov. Daimler tak opäť dokazuje schopnosť efektívneho prenosu technológie v rámci koncernu.
Daimler Trucks ako prvý dodávateľ na svete zdokonalí autonómnu jazdu nákladných automobilov systémom Highway Pilot až po fázu sériovej výroby.
- zdroj: mercedes-benz.sk
- Tlačová správa