Teplé dni sú už nenávratne za nami a je čoraz bežnejšie, že sa prebúdzame do chladných a zamrznutých rán. Pre vodičov je koniec jesene a zimné obdobie to najhoršie obdobie roku, pretože počasie a podmienky na ceste sú veľmi premenlivé.
Zimné pneumatiky ustanovuje zákon, no ich používanie je dôležitejšie kvôli našej bezpečnosti, nie len kvôli riziku pokuty. Na Slovensku zákon ukladá používať zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca a to ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.
Aj keď je zákonom stanovený dátum, všeobecne sa odporúča prezuť aj skôr a to vtedy, ak sa pohybuje denná priemerná teplota na úrovni 7 °C. Pri letných pneumatikách sa pri takejto a nižšej teplote strácajú vlastnosti, hlavne priľnavosť.
Rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami
Jeden z najzákladnejších rozdielov je ten, že zimné pneumatiky nezamŕzajú. Čo to znamená?
Pri teplotách nižších ako 7°C majú oproti letným pneumatikám lepšiu priľnavosť na snehu či ľade, ale aj na suchej ceste. Taktiež poskytujú lepšiu stabilitu pri prejazde zákrutami, zmene smeru jazdy a majú podstatne kratšiu brzdnú dráhu.
Letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej zmesi ako zimné, pretože teplo urobí gumu mäkšou, vďaka čomu je jej priliehavosť k povrchu vysoká. Pokiaľ by ste s nimi jazdili v zime, zmes stvrdne a stratí svoju priľnavosť a hrozí nebezpečenstvo. Zásadný rozdiel robí aj dezén pneumatiky.
Aký má byť dezén a prečo ho na zimnej pneumatike kontrolovať?
Dezén je hĺbka drážok na pneumatikách a podľa stanovených noriem môže byť dezén na letných pneumatikách zošúchaný maximálne do 1,6 milimetra a pri zimných do 4 milimetrov.
Jazda na viac opotrebovaných je veľmi nebezpečná a netreba ju riskovať. Či máte kvalitné pneumatiky matador alebo nejaké iné, odporúča sa ich meniť každých 5 rokov, aj keď sú stále zachovalé.
Zimné pneumatiky si vyžadujú väčšiu hĺbku dezénu preto, pretože pneumatiky musia počas jazdy odvádzať kašovitý či topiaci sa sneh, aby si mohli plniť svoju funkciu. V prípade plytkého dezénu je riziko priľnutia snehu k pneumatike a tým sa extrémne zhoršuje trakcia, preto je potrebné kontrolovať ho.
Ako a kde uskladniť pneumatiky?
Aby boli pneumatiky spôsobilé a fit aj na ďalšiu sezónu, je potrebné dbať na určité pravidlá. Ešte pred odmontovaním kolies z auta by ste si ich mali označiť, aby ste ich v nasledujúcej sezóne namontovali na správnu stranu.
Odporúča sa v nich zvýšiť tlak o 0,5 baru a dôkladne skontrolovať povrch gumy a dezén, či je stále v súlade so zákonom, aby sa zachovali všetky jazdné vlastnosti. Odstrániť všetky cudzie predmety ako kamienky a pneumatiky, dobre umyť a osušiť. Je dobré mať na pamäti aj rok výroby.
Na uskladnenie sa hodia tmavé a chladné priestory ako je garáž či pivnica. Bez ráfika musia stáť zvisle no ak sú na pneumatikách napr. plechové disky, môžu sa zavesiť na stenu či položiť na podlahu na seba. Dôležité je zamedziť styku s olejmi, mazadlami či riedidlami a skladovať ich v teplote pod 25°C. Existuje aj možnosť uložiť si ich v servise a tak sa o ne za vás postarajú profesionáli.