V letných horúčavách je spoľahlivo fungujúca klimatizácia v automobile veľmi dôležitá. Bez nej nám, najmä pri dlhých cestách, hrozí dehydratácia. Ľahšie podliehame stresu, stúpa nervozita a klesá koncentrácia.
Zanedbaná klimatizácia sa zase môže stať zdrojom rôznych nečistôt, plesní, húb, baktérií a vírusov, a tak vyvolať silné alergické reakcie – a to nielen u alergikov. Čo teda môžeme robiť, aby klimatizácia v našom aute bola pomocníkom, ktorý cestovanie spríjemňuje a prispieva k našej pohode?
1. Kontrola aspoň jedenkrát ročne
Na to, že naša klimatizácia nepracuje ako má, nás môžu upozorniť rôzne typy zápachov – najmä v prvých minútach po zapnutí klimatizácie – alebo slabý účinok klimatizácie, ktorá automobil nedokáže adekvátne vychladiť.
„Majiteľ auta by si mal dať skontrolovať klimatizáciu aspoň raz za rok, deálne je kontrolu klimatizácie spojiť s pravidelnou servisnou kontrolou celého automobilu. Vodič takto ušetrí nielen čas, ale aj peniaze,“
R. Hukel
2. Pozor na typ chladiaceho médiá
Pri dopĺňaní chladiaceho média musíme byť veľmi obozretní. Keďže sa používajú dva typy, ktoré sa v žiadnom prípade nemôžu navzájom miešať, je veľmi dôležité, aby sme do nášho auta doplnili správne médium. Riziku zámeny chladiacich médií v autorizovaných servisoch predchádzajú tak, na jedno aj druhé médium majú samostatný plniaci, čistiaci a testovací stroj.
Ak kontrola chladiaceho médiá odhalí pokles jeho tlaku, v servise nám skontrolujú aj tesnosť tlakového okruhu chladiaceho média a výparníka. Doplnenie chladiaceho média nechajte vždy na odborníkov.
3. Čistota, čistota a ešte raz čistota
Aj pri novších autách je dôležité skontrolovať funkčnosť kompresora a čistotu lamiel chladiča klimatizácie, t.j. kondenzátora. Nečistoty, prach alebo hmyz môžu zvonku upchať chladič a tým klimatizáciu úplne znefunkčniť. Hlavne, ak auto jazdí v prašnom prostredí, alebo parkuje na mieste, kde je vo vzduchu veľa nečistôt.
Od rôznych usadenín, lístia, ihličia a ďalších nánosov treba vyčistiť aj tzv. vodný kanál klimatizácie. Nachádza sa v motorovom priestore pod mriežkou vstupu vzduchu pred čelným sklom.
Špina, ktorá sa tu nahromadí, môže spôsobiť, že po pustení klimatizácie kabínu vozidla zaplní nepríjemný, až hnilobný zápach. Rovnako netreba zabúdať ani na čistenie odvodov skondenzovanej vody a lamiel výparníka klimatizácie.
4. Sprej pomôže, nie však dlhodobo
Potrubie klimatizácie a výduchy v kabíne vozidla najefektívnejšie vyčistí ultrazvukový čistiaci prístroj, ktorý zničí plesne aj baktérie. Môžeme použiť aj sprejové a penové čističe, treba mať však na pamäti, že účinnosť takýchto čistiacich prostriedkov nemusí byť dlhodobá.
5. Bioaktívne alergénne filtre sú najúčinnejšie
Dôležitou zložkou klimatizácie, nielen ak máme v posádke alergikov, sú filtre zachytávajúce peľ a prach. Aj tie odborníci odporúčajú vymieňať len v overených autoservisoch:
„Pri výmene tohto tzv. kabínového filtra je veľmi dôležité postupovať presne podľa predpisov výrobcu vozidla a vykonávať pravidelnú výmenu v závislosti na čase a najazdených kilometroch,“
R. Hukel.
Pri výmene by sme mali používať správne a originálne peľové filtre, efektívne sú filtre v kombinácii s aktívnym uhlím, ktoré absorbujú ozón a iné škodlivé plyny a znižujú nepríjemné zápachy. Samotná filtrácia je tak oveľa účinnejšia.
K najlepším patria tzv. bioaktívne (biogénne) alergénne filtre, ktoré zabraňujú vniknutiu spór húb a aj najmenších alergénov. Vyvarovať by sme sa mali lacným náhradám s papierovými filtrami, ktoré majú nízke absorpčné vlastnosti.
6. Práca pre odborníkov
Z celého súhrnu činností je zrejmé, že správna údržba klimatizácie je technicky veľmi náročný proces, preto by sme ho mali zveriť odborníkom.
„V autorizovaných servisoch ŠKODA máme k dispozícii nielen potrebné originálne náhradné dielce, náradie a diagnostiku, ale aj vedomosti a zavedené pracovné postupy na všetky úkony spojených s údržbou a opravou klimatizácie v každom modeli značky ŠKODA,“
R. Hukel.
7. Optimálny je rozdiel 5 – 7 stupňov
Mať klimatizáciu v tip-top stave je jedna vec, ale minimálne rovnako dôležité je aj jej správne používanie. Ak to budeme s chladením preháňať, príliš nízka teplota v kabíne auta nám môže pri vystupovaní z neho spôsobiť teplotný šok a napriek horúcemu letu môžeme nepekne prechladnúť.
Odborníci odporúčajú klímou znížiť teplotu v automobile na rozdiel maximálne 5 – 7 stupňov Celzia od vonkajšej teploty. Rozdiel je príjemne citeľný a pohoda pri cestovaní badateľná.
Pozornosť treba venovať aj nastaveniu prieduchov. Môže sa totiž stať, že zatiaľ, čo je šoférovi vozidla príjemne, spolujazdcom na zadných sedadlách nepríjemne fúka a je im chladno, resp. naopak.
zdroj: skoda-auto.sk