Skutočné terénne vozidlá si poradia s každým povrchom. Niet teda divu, že Toyota Hilux je auto dostupné na celom svete. To ale neznamená, že nezničiteľný pick-up Toyoty je na každom mieste sveta rovnaký. Tak ako flóra a fauna v rôznych kútoch sveta, aj Toyota Hilux sa v závislosti od trhu líši výbavou, pohonom alebo úpravou karosérie.
Nezničiteľný už pol storočia
V uplynulom roku oslávil päťdesiate narodeniny. Na päťdesiatnika sa drží skvele – stačí sa pozrieť na hladké, ale zrelé rysy jeho ôsmej generácie. Aj napriek názvu, ktorý spája anglické slová „high” a „luxury”, bolo toto vozidlo spočiatku autom s jasne pracovným charakterom.
Jeho tvár zmenili až nasledujúce verzie a súčasti vybavenia. A takisto aj vrelé prijatie používateľmi, ktorí začali svoje Toyoty Hilux používať ako pracovné autá počas týždňa a ako rodinné počas víkendu. Takto získal Hilux charakter univerzálneho vozidla, ktoré okrem prepravy cementovaných vriec a drevenej guľatiny na stavbu poskytuje aj komfort osobného auta.
Najobľúbenejší pick-up v Austrálii
Toyota Hilux si rozhodne zaslúži názov globálny model. Hoci Hilux, predávaný od začiatku 70. rokov v USA, koncom minulého storočia z trhu stiahli a nahradili väčším modelom Tacoma.
Práve toto auto a ešte väčšia Tundra reprezentujú na veľkom americkom trhu pick-upy Toyoty. Keď sa vyberáme na cestu v šľapajach Hiluxu, môžeme teda obísť Spojené štáty a ísť rovno do Austrálie. Tam je Hilux neustále číslom jedna. Na území Austrálie nájdeme aj také verzie úžitkovej Toyoty, aké nemá nikto iný – modely Workmate a Highrider.
Toyota Hilux Workmate a Highrider
Hilux Workmate je naozaj unikát, pretože ide o auto dodávané ako pick-up s krytou ložnou plochou alebo vo verzii iba s kabínou a ložnou plochou s bočnicami. V Európe by sme povedali, že toto auto vyzerá ako model vintage. Na austrálskom trhu sú pick-upy Toyoty v ponuke s jednoduchou alebo dvojitou kabínou, s pohonom na zadnú nápravu alebo 4×4, turbo dieselami s objemom 2,4 a 2,8 ako aj spaľovacími motormi 2.7, ku ktorým je možné objednať automatickú alebo manuálnu prevodovkou.
Na druhej strane Highrider – ako už názov napovedá – je o 5 mm vyšší ako štandardné auto 4×2, a možno si ho objednať s kabínou ExtraCab namiesto dvojmiestnej (SingleCab) alebo štvormiestnej (DoubleCab) a s pohonom iba na zadnú nápravu. Austrálčania majú ešte jednu zaujímavú verziu Hiluxu – robustný Rugged, ktorý vychádza z autosalónu so snorchelom, predným orámovaním a mohutnými prahovými lištami.
V Indonézii skôr diesel
Z Austrálie sa presunieme do Indonézie, v ktorej sa vyrábajú Hiluxy dostupné na tamojšom trhu. Na výber sú 2,4-litrové dieselové motory, všetky tri dĺžky kabín vrátane ExtraCab, ktorú v Indonézii skromne označujú ako C-Cab.
Okrem toho, tak ako v iných krajinách, máme na výber autá s pohonom na zadnú nápravu a 4×4, ako aj automatické a manuálne prevodovky. Obmedzený výber motorov sa netýka základného pick-upu s krátkou kabínou. V jeho prípade môže byť pod kapotou 2-litrový benzínový motor alebo 2,5-litrový diesel.
Veľký výber v Južnej Afrike
Skutočný fanúšik Toyoty Hilux by mal rozhodne navštíviť showroom lokálnej divízie automobilky v Juhoafrickej republike. Iba verzií s krátkou kabínou sme napočítali štrnásť a môžete si vyberať ako motory, pohony a prevodovky, tak aj farebné alebo čierne nárazníky a autá so štandardným alebo zvýšeným zavesením.
Pod kapotu je možné nasadiť 2-litrový benzínový alebo obidva dobre známe dieselové motory. Zaujímavé je, že v JAR nekúpite auto s dvojmiestnou kabínou, v ponuke je iba ExtraCab.
Bez Hiluxu ExtraCab v Argentíne a v Brazílii
O tom, že v každej krajine to s Hiluxom majú inak, svedčí aj trh v Argentíne. Tam napríklad vôbec nie je v ponuke predĺžená verzia ExtraCab a vybrať si možno len medzi dvojmiestnou alebo štvormiestnou kabínou. Takmer polovicu ponuky predstavujú autá s pohonom zadných kolies a motor so zážihovým zapaľovaním tu v ponuke neexistuje vôbec.
Ešte inak všetko vyzerá v Brazílii, kde sa dieselový motor montuje iba do pick-upov s krátkou kabínou. V domovine Pelého takisto neexistuje verzia ExtraCab, ale dvojitá kabína, ktorú tu nazývajú Dupla, má pod kapotou výlučne výkonný 2,7-litrový benzínový motor a to nezávisle od prevodovky alebo pohonu.
Toyota Hilux Arctic Trucks
Islanďania pripravili technické a štylistické balíky pre niekoľko modelov Toyoty, vrátane Hiluxu. Môžete si objednať úpravy zavesenia, lifting karosérie a rozšírenie blatníkov, aby sa na vozidlo zmestili väčšie kolesá AT s výškou 35 palcov.
Celok dopĺňajú nové disky kolies, zásterky s hrdým logom Arctic Trucks, dodatočné schodíky uľahčujúce nastupovanie do vozidla a ďalšie doplnky ako špeciálne kľúče na kolesá alebo kalibrátor tachometra a dodatočné homologizácie. Príprava Toyoty Hilux Arctic Trucks trvá v priemere desať dní a cena modifikácie – v závislosti od modelu – sa pohybuje okolo 11 500 €.
Iba v Poľsku – Hilux Hilly
V Poľsku nájdeme ešte jednu výnimočnú verziu Toyoty Hilux. Je ňou limitovaná verzia Hilly, ktorú pripravili divízia Toyota Motor Poland a tuningová firma Carlex Design. V tejto verzii dostal legendárny pick-up nové nárazníky a masku chladiča, rozšírené blatníky ako aj zadný spojler. Nechýbajú kryty v strede a na okrajoch masky chladiča ako aj kryt palivovej nádrže.
Celok je zosúladený s charakteristickou grafikou na karosérii, ktorá je dostupná v dvoch farbách – perleťovobielej a čiernej. Zmeny sa dotkli aj interiéru, ktorý dostal najluxusnejšiu čiernu kožu s červeným prešívaním na volante a dverových paneloch.
Ešte ani tým sa zmeny nekončia. Toyota Hilux Hilly disponuje systémom zdvíhania podvozku firmy Pedders a rozšírenými 18-palcovými hliníkovými ráfikmi s terénnymi pneumatikami BFGoodrich All Terrain 265/60 R18, ako aj prídavnú LED svetelnú rampu.
Ďalšou zaujímavosťou je výfukový systém vybavený systémom, ktorý generuje športový zvuk V8 a je riadený mobilnou aplikáciou.
Aj na našom trhu
Nezničiteľná Toyota Hilux, samozrejme, nemôže chýbať ani na slovenskom trhu. Cena vozidla, ktoré je v ponuke v našich autosalónoch, štartuje od 20 830 €.